Svar: Blød mave
8. marts 2016
Alder:
6 år
Kære Mor til to
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du nu er begyndte at overveje, om dine drenges kost måske skal sammensættes på en lidt anden måde, så de ikke har problemer med for løs afføring. Du skriver "blød mave" og der kan jo være forskellige grader af dette, men det kunne være en overvejelse værd, om de måske har det der kaldes for Toddlers diarre.
Toddlers diarre ses hyppigst hos børn fra ca. 6 måneder til 4 år - men det kan godt forekomme hos ældre børn også. Det er karakteriseret ved at barnet har tynde afføringer flere gange om dagen. Ofte vil man kunne se ufordøjede fødevarer i afføringen f.eks. rester af majs, rosiner eller ærter. Børn med toddlers diarre er normalt i god trivsel. De har det godt, har ikke ondt i maven, kvalme eller opkastninger - men de har tynd afføring.
Toddlers diarré skyldes ofte en umoden tarmfunktion og en forkert sammensætning af kosten. Derfor er det på den ene side, noget som barnet godt kan vokse fra, men på den anden side også noget, som man skal forsøge at bedre ved at sammensætte kosten lidt anderledes. Det betyder generelt, at du skal forsøge at tilbyde din drenge færre fibre, mindre frugt og saft og sukkerholdige produkter.
I stedet for at give dem f.eks. skyr om morgenen, kan du med fordel prøve med letmælkyoghurt, som har et lidt højere fedtindhold. Vælg dog produkter med et lavt indholde af sukker - gerne f.eks. A38 med 1.5% fedtindhold.
Når du vælger mysli, så vælg et produkt uden for meget sukker (mas 10 gram sukker pr 100 gram), chokolade og lignende. Prøv evt. med lidt ymerdrys (smuldret rugbrød) i en periode.
Når du giver dem havregryn med mælk, så må du også gerne prøve med letmælk i en periode og hold også lidt igen med mængden af sukker, som de får grynene. Giver du dem cornflaskes, havrefras eller lignende, så behøver de slet ikke sukker på. En havregrød vil de måske også gerne have om morgenen...
Prøv i en periode at give dem lysere brødtyper og brød uden hele kerner. Du kan godt få boller og brød med et højt fiberindhold men uden hele kerner. Det kan f.eks. være "Pågen" eller "Shulstad levebrød". Kik også gerne efter fuldkornsmærket, vælg brød som ligger tungt i hånden, men hvor du ikke kan se hele kerner i brøddet.
Varier også gerne mellem de lysere pastatyper, så de får en variation mellem fuldkornspasta og lysere pasta.
Prøv at holde igen med f.eks. råkost og grove gnavegrøntsager. Det kan være svært at få børn i dine drenges alder til at spise kogte grøntsager eller grøntager bagt i ovn, men prøv om I en periode kan forsøge med dette fremfor frisk, rå grøntsager.
Giv dem stadig gerne lidt frugt og bær - f.eks. kan de også få lidt revne æbler eller lignende på deres surmælksprodukt eller havregryn/havregrød om morgenen. Men giv ikke frugt i meget store mængder, og prøv om du i en periode kan undgå juice og saft. De skal helst drikke rent vand...
Vær opmærksom på at de ikke skal spise alt for fedtfattigt, selvom de ikke skal have fedt i store mængder, så må de stadig gerne få lidt smør, minarine eller lignende på deres brød, ligesom du også meget gerne må servere sovs om aftenen.
Vær opmærksom på, om de tygger maden godt nok. Nogle gange har de måske så travlt med at spise, skal være hurtigt færdige, så de kan lege videre - at de næsten sluger maden og derfor ikke får den tilstrækkeligt bearbejdet, før den havner i maven. Det er vigtigt, at de giver sig tid til at spise og får tygget maden godt nok.
Hvis dette ikke hjælper, så vil det være helt fint, at du drøfter det med jeres læge. De kan jo have en mave-infektion eller reagere overfor en eller anden fødevarer eller andet. Det kan også være relevant at nævne på inkontinens afdelingen, når I taler med dem. Nogle børn har også problemer med at "holde på afføringen"...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske